Maurten

E-handel för nästa generations sportdryck

Under hösten 2016 började vi arbeta med ett de roligaste projekten vi gjort.

Det är en e-handelslösning för Maurten där vi tillsammans med Forsman & Bodenfors designat och byggt en webbplats med en integrerad webbshop. Vi har även byggt integrationen mot affärssystemet Microsoft Dynamics NAV som Endeavor har hand om.

Maurten

Maurten

Maurten, som uttalas som det svenska namnet Mårten för den som undrar, är en svensk start-up som sedan starten 2015 tagit fram en ny typ av sportdryck för högpresterande idrottare. I mars 2017 lanserades den på den europeiska marknaden och under september 2017 så öppnades även försäljning i USA.

Produkten

Konceptet är ett energitillskott med väldigt hög koncentration av kolhydrater som kapslas in i hydrogel, vilket i sin tur gör att den passerar magen utan att ställa till med de problem som vanliga sportdrycker och energitillskott ställer till med. När hydrogelen passerat magen löses den upp när den når tarmarna, och då kan kolhydraterna snabbt och effektivt tas upp av kroppen.

Resultatet är ett högre och snabbare energitillskott med mindre problem. Nyfiken? Kolla in videon som förklarar konceptet.

Design

När vi tog fram en design för webbplatsen hade vi fått ta del av det koncept och de riktlinjer som F&B hade tagit fram för Maurten och dess produkter.

Tydliga riktlinjer för mycket svart och vitt, sparsmakat med färg, en typografi som präglas av det tyska typsnittet DIN samt mängder av fina foton från Norges häftiga natur där framförallt de svenska elitlöparna Isabella Andersson och Mustafa Mohammed var med.

Från vår sida så har vi lagt mycket fokus på att bygga ett robust ramverk med en rad moduler som alla baseras på ett par olika grid-system, anpassade för olika stora skärmytor. Det gör att webbplatsen blir enkel att använda men även enkel att arbeta med. Finesser som fokuspunkter, som används vid bildbeskärning av samma bild för olika format, och en hårt styrd typografi gör redaktörens arbete enklare och snabbare samtidigt som det ger ett snyggt och konsekvent resultat.

Teknik

Vi behövde ett Content Management-system (CMS) och en flexibel och anpassningsbar e-handelslösning och valet föll på Craft och Craft Commerce.

I alla år har vi valt att arbeta med system som ger oss fria händer gällande slutresultatet. Det är viktigt att vi kan styra HTML, CSS och JavaScript så som vi vill och Craft har visat sig vara ett riktigt bra alternativ. Framförallt erbjuder systemet en stor flexibilitet, ett trevlig gränssnitt för redaktörerna och ett mycket bra språkstöd.

Kombinerat med Craft Commerce får man även en integrerad webbshop från samma tillverkare. I många fall och i andra konstellationer är det olika avsändare på CMS och e-handelslösning och ibland kan detta ställa till problem, men här blir e-handelslösningen istället en naturlig del av systemet.

Vad är viktigt vid e-handel?

Vad det gäller e-handelslösningen är det mycket som skall fungera för att ge kunderna en en bra köpupplevelse. Dessa punkter har vi valt att fokusera på i det här projektet:

  • Mobilanpassning
  • Tydlig produktpresentation med fina bilder och de få ingredienserna i fokus
  • Överskådlig och enkel varukorg och check out-process
  • Enkel betalning
  • E-postbekräftelser och kvitton
  • Möjlighet att skapa ett konto för ännu enklare köp nästa gång

Sedan är det även en rad med saker som måste fungera bakom kulisserna, där några av de viktigaste inkluderar:

  • Integration med affärssystem
  • Prestanda
  • Strukturerad data för god indexering hos Google
  • Skatteregler för olika marknader och scenarios
  • Fraktkostnader
  • Översättning av material

Listan kan givetvis göras ännu längre…

Hur som helst har det varit ett nöje att arbeta med alla inblandade och framförallt de härliga och trevliga personerna på Maurten. Vi är visserligen generellt bortskämda med trevliga kunder, men det är den här typen av projekt som gör att det är skoj att driva ett företag som får vara med och peta i mycket och i många detaljer.

Resultat

Jo, sedan elitlöpare började använda Maurtens produkter under 2016 så har bland annat de senaste vinnarna i alla de stora maratonloppen med start i Berlin och New York under 2016, till Tokyo, Boston och nu senast i London och New York 2017 har alla sprungit med hjälp av Maurten. Imponerande!

Även om vi tvingats lära oss mer om VAT och Sales tax, exportregler och bokföring än vad vi vanligtvis skulle anse vara sunt för en digital design- och teknikbyrå så ser vi fram emot kommande utmaningar, nya marknader och produkter samt att få bygga vidare på den bas vi nu lanserat.