Några tips för den oerfarna webbskribenten
En bra skribent blir man inte över en natt. Men genom att följa några enkla grundregler kan man komma en bra bit på vägen. Här följer fyra konkreta tips för dig som vill höja kvalitén på webbplatsens innehåll.
För att bli en framgångsrik författare eller en duktig skribent krävs övning, massor av övning och utbildning. Samma sak gäller i högsta grad även när det gäller att skriva för webben. Men följande fyra enkla tips hjälper dig att komma en bra bit på vägen. De fokuserar mer på utformningen av innehållet än på innehållet i sig vilket gör att de är enkla att applicera även för den oerfarna skribenten.
Skriv informativa rubriker och underrubriker
Rubriker, liksom länkar, drar till sig uppmärksamhet då en besökare skannar sidan och därför är det viktigt att rubrikerna på din sida får besökaren att stanna upp och att de lockar till vidare läsning. Av samma anledning är det också viktigt att rubriken fungerar självständigt.
En välskriven och informativ text riskerar att aldrig bli läst om rubriken inte väcker tillräckligt med intresse för att besökaren ska börja läsa texten. Förutom att locka läsaren till själva texten ger också huvudrubriken en överblick över innehållet på sidan.
Förutom huvudrubriken på sidan är det viktigt (speciellt för längre sidor) att man även använder underrubriker för att avgränsa innehållet i texten. Väl skriva underrubriker hjälper läsaren att få en överblick av innehållet på sidan och sätter varje stycke i ett sammanhang. Underrubriker ger också möjlighet för besökaren att direkt gå till den del av informationen som är av intresse för honom eller henne.
En annan positiv effekt av att använda underrubriker är att de skapar lite luft i texten vilket gör sidan mindre kompakt och därmed mer lättläst.
Skriv korta stycken och styckeindela ofta
Ingenting skrämmer iväg besökare mer än stora kompakta block av text. Öka chanserna att det du skriver blir läst genom att skriva korta stycken och styckeindela ofta. På webben är 1-3 meningar per stycke lagom. Endast en mening i ett stycke är faktiskt helt ok. Tänk dock på att inte bryta för nytt stycke mitt i en tankekedja.
Att skriva korta stycken är framförallt viktigt för informationssidor. För till exempel artiklar och nyhetsbrev är situationen annorlunda. Även om styckeindelning också i dessa fall underlättar läsningen fungerar det normalt bra med lite längre stycken.
Skriv länktexter som tydligt beskriver vart länken leder
Se till att dina länktexter tydligt beskriver var dina länkar går. Detta borde vara självklart men fortfarande är det många som använder länktexter som ”här”, ”denna länk”, ”läs mer” eller liknande generiska uttryck. När besökaren skannar sidan för att avgöra om han eller hon hamnat rätt är länkar som ”läs mer” och ”klicka här” helt meningslösa.
Ex: På många webbplatser ger man instruktionen ”klicka här” framför länkarna på sidan, det är helt onödigt så försök att låta bli det. Här är några exempel på ganska dåliga länktexter tagna från en bilhandlares webbplats:
- Öppettider klicka här
- Klicka här så kan du byta bilmärke.
- Klicka här för att läsa mer.
- Klicka här för att se erbjudandena.
- Aktuella erbjudanden. Se alla annonser klicka här.
Skriv kortfattat
Ta bort all text och onödiga ord som bara fyller ut din sida och som hindrar besökare från att hitta den information som de verkligen behöver. Ta en rejäl koll på ditt innehåll och ta bort den information som dina besökare varken behöver eller vill veta.
Går det att skriva det kortare eller enklare? Gör det! På webben är det nödvändigt att leva efter principen ”less is more”.
To create content is like running a marathon, but the content itself will be like a sprint: short and punchy.
– McGovern, Gerry (2006), Killer web content, s. 213
Och, vad detta gäller har det inte hänt mycket sedan 2006…