Tillgänglighetslagen för e-handel
I juni 2025 börjar tillgänglighetslagen gälla för e-handel i Sverige. Sedan tidigare finns tillgänglighetsdirektivet för offentliga webbplatser, som vi skrev om för ett par år sedan, men nu kompletteras detta med en lag som även innefattar bland annat webbplatser och appar för e-handel och elektronisk kommunikation.
En sak är viktig att ta upp direkt. Även om detta snart är ett lagkrav så är det även produktutveckling. Förutom att göra webben tillgänglig för alla, även de med en permanent eller tillfällig funktionsnedsättning, så gör man även webbplatsen bättre generellt.
Tillgänglighet är produktutveckling
Produkten blir bättre och enklare att använda för alla.
Vad innebär lagen?
Tillgänglighetsdirektivet syftar till att ta bort funktionshinder. EU vill att ta bort hinder för medborgare men även mellan EU-länder.
Konkreta exempel på vad detta innebär i det här sammanhangen är:
- Tydlighet gällande priser (vad som ingår, vilken valuta, etc.) och information (kring leveranser, returmöjligheter, etc.).
- Kunna förstora text utan att layouten går sönder.
- Kunna navigera med tangentbordet (med Tab och tydligt visa fokus) istället för med mus eller trackpad.
- Använda ett enkelt och tydligt språk.
Informationskrav
Men det finns även informationskrav som är viktiga att efterleva, framförallt om man säljer till konsumenter (B2C).
Här är det olika krav på information vid olika tidpunkter.
- På webbplatsen måste det finnas information om företaget.
- Det måste finnas en cookiepolicy och en integritetspolicy som är enkelt att hitta och kunden måste ge sitt samtycke till hur cookies och spårning på webben används.
- På produktsidan måste man kunna se information om alla kostnader, huvudsakliga egenskaper och specifika produktkrav.
- I beställningsprocessen (innan köpet görs) måste det finnas information om ångerrätt, betalningsvillkor, leveransvillkor, reklamationsrätt m.m.
- Bekräftelse efter köp måste innehålla bl.a. företagets namn, information om ångerrätt, leveranskostnader, pris, etc. samt en ångerblankett.
Områden och produkter som omfattas av lagen
Den nya lagen gäller områdena e-handel, banktjänster, persontransporter, medietjänster, e-böcker och elektronisk kommunikation.
Men också sju olika typer av produkter datorer, betalningsautomater, automater, interaktiva informationsterminaler, utrustning för kommunikations- och medietjänster samt läsplattor.
För oss är det framförallt e-handel och elektronisk kommunikation på webbplatser och i appar som påverkar det vi gör och således även är intressant i vår vardag.
Vi har fokus på tillgänglighetskraven, men det finns det även andra krav så som krav på dokumentation och administration för bolaget som säljer produkterna som faller utanför det vi gör – men den här artikeln ger förhoppningsvis ändå en bra överblick.
Vad krävs för att uppfylla kraven?
Webbplatser som omfattas av lagen ska uppfylla kraven att vara
- möjlig att uppfatta,
- hanterbar,
- begriplig, och
- robust.
WCAG A + AA räcker långt även här!
Kraven sammanfattas i EN 301 549 som i stort är baserad på WCAG A och AA och lagen om digital offentlig service (DOS) och reglerar saker som
- rätt rubriknivåer,
- alt-text på bilder,
- tydliga felmeddelanden,
- enkelt språk, samt att
- komponentsystem och designmallar måste vara tillgängliga.
Man kan säga att detta är en utökning av tillgänglighetsdirektivet för offentliga webbplatser som togs i bruk i EU i april 2019. Den nya lagen skall tillämpas i alla EU-länder från och med 28 juni 2025.
Tillsynsmyndighet i Sverige är Post- och telestyrelsen (PTS).
Undantag
Tillgänglighetskraven gäller däremot inte i samma utsträckning för material som publicerats innan 28 juni 2025.
De gäller inte heller för mikroföretag (bolag med en omsättning som är mindre än 2 miljoner euro och med färre än 10 anställda).
Hur hänger EN 301 549 ihop med WCAG?
För oss som arbetar med webb, appar och e-handel så kan man säga att det fortfarande är WCAG som är riktmärket för tillgänglighet.
För att visa på hur EN 301 549 förhåller sig till WCAG 2.1 så kan vi citera Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och Post- och Telestyrelsen (PTS).
EN 301 549 innehåller riktlinjerna i WCAG 2.1 för tillgänglighet till webbinnehåll, vilket gör det obligatoriskt för organisationer i EU att följa WCAG 2.1 när de implementerar EN 301 549.
Samtidigt hänvisar EN-standarden till WCAG 2.1 som ett sätt att uppfylla tillgänglighetskraven för innehåll på webb och mobilapplikationer. Något som gör det obligatoriskt att för organisationer i EU att följa WCAG 2.1 när de implementerar EN 301 549.
Vilken nivå på WCAG gäller?
För att klara kraven i EN 301 549 behöver man uppfylla WCAG:s nivåer A och AA. Nivå AAA är inte ett krav, men det kan vara ett bra mål om man vill göra allt extra tillgängligt.
Sammanfattningsvis, om webbplatsen lever upp till WCAG:s nivåer A och AA till sommaren, 28 juni 2025, så sitter man i en bra sits och har tagit hand om det mesta.
Referenser
- Digin - Vägledning och inspiration om digital inkludering av PTS
- Lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet av PTS
- Introduktion till Tillgänglighetsdirektivet av PTS
- Filmen Tillgänglighetskrav från 2025 från PTS
- Det här är EN 301 549 och WCAG av Digg
- Föreläsning "Juridik för e-handel" av Advokatfirman Delphi (2025-03-18)
- Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet av Sveriges Riksdag
- EN 301 549 publicerad på etsi.org
- Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 av W3C
- Myndigheten för delaktighet skriver om digitalisering